Best gelezen berichten

Hoe kom ik aan klanten als coach? 5 tips

Ik heb nu 2,5 jaar een goedlopende eigen coachpraktijk en werkte daarvoor een paar jaar als coach in loondienst bij de SchoolvoorCoaching. Ik moet iets toegeven. Ik weet nog steeds niet hoe ik aan klanten kom!

Gelukkig kan je de vraag ook omdraaien. Dus: hoe komen mijn klanten aan een coach? 

1. Ze doen een training of iets anders 'persoonlijk ontwikkelerigs' en ontdekken dat ik als coach iets te bieden heb.
Ja, dat ontdekken ze natuurlijk alleen omdat ik durf door te vragen en ook dingen teruggeef, omdat ik van mensen houd en ze graag verder help. Of ze nu een vraag expliciet bij me neerleggen of niet (ik luister graag tussen de regels door) en of ze nu al een offerte getekend hebben of niet (ik krijg graag betaald voor waarde die ik lever, niet noodzakelijk vooraf). Vanuit vrijwilligerswerk merk ik best vaak dat klanten me 'toevallig' komen aanwaaien.

2. Ze worden door een vrouw of vriend getipt: 'misschien moet je hierover eens met een coach praten.'
Al regelmatig meegemaakt.Het gekke bij coaching is namelijk dat iemand die met een uitdaging of dilemma zit, vaak zelf denkt dat hij alles al probeert. Of zelf niet zozeer het probleem is, maar een ander. 

Onder deze tip vallen ook de medewerkers die in overleg met de leidinggevende een coachvraag hebben. Vaak wel vrijwillig, maar toch met behulp van iemand die een blinde vlek kan zien. 

3. Ze zoeken een coach en gaan eens nadenken of navragen of ze nog goede coaches kennen. 
Ja, dat werkt natuurlijk alleen maar omdat er een klik is tussen de vraag en mijn aanbod en tussen de vrager (of doorverwijzer) en mij als persoon. Beetje aardig zijn dus voor mensen en aangeven wat voor coaching je doet. Maar vooral ook: wat klanten eraan gehad hebben. of wanneer ze er wat aan gehad hebben. En als iemand een overspannen man is, is er net wat sneller een klik met 'de overspannen mannen coach', dan met de 'alle vragen coach'. 

Wat dus ook handig is om dit te laten werken is dat je in veel mensen hun netwerk zit. Niet omdat je denkt dat zij jouw coachklant worden, of hun medewerkers. Maar dus de andere kant op: dat je genoemd wordt door hen als er een keer een vraag is.

4. Ze googlen eens op internet op "coach, tips, tarieven, woonplaats" et cetera en komen zo op een website en besluiten die coach op te bellen voor een intake.
Nog nooit meegemaakt als zelfstandige. Wel toen ik nog bij een groter bureau werkte overigens. En ik denk niet dat het toeval is. Wat ik wel ooit heb meegemaakt is dat iemand dan op mijn site komt, een tijdje mijn nieuwsbrief volgt en dán eens belt. Misschien is 'vertrouwen' de sleutelfactor? Daar kunnen meer factoren voor zorgen: groot zijn, referenties, langer bestaan, stukje bij beetje leren kennen, consequent en transparant zijn. You figure it out. En vertrouwen werkt voor iedereen net weer wat anders natuurlijk.

5. Eigenlijk zijn dat de vier belangrijkste manieren. Maar toch nog ééntje van deze tijd.
Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat klanten eigenlijk een training wilde volgen, maar dat er geen budget was. Of dat opdrachtgevers niet geloofden in een communicatie of timemanagement training om 'het probleem' op te lossen. En dan vroegen: kan het ook met coaching? Goedkoper? Nou, goedkoper is het niet per se. Een goed coachtraject is vaak wel vergelijkbaar met een training van een paar dagen. Maar je past de lessen uit coaching vaak wel veel meer toe, omdat je tussen gesprekken oefent. Gedrag en bewustzijn slijt echt in.

Op mijn site vind je het ebook 'professioneel coachen'.